stroken





Alweer een rokje.
Tuurlijk!
Ik heb twee meisjes die dol zijn op rokjes en ik heb nog niet alle modellen uitgeprobeerd.
Emma is stapelgek op haar zwierrok van Lili Gaufrette. Het is een strokenrokje met heel veel zwier.
Het is helemaal versleten en vuil van de rode verf, en toen ik het laatst uit de mand haalde om te strijken, nam ik er mijn lintmeter bij.
Ik schreef de maten op en maakte er eentje na in mijn lievelingsstof van Petit Pan. Helium.



Werkbeschrijving:

1) Knip lange stroken. Hoe rechter je kan knippen, hoe mooier het resultaat. De hoogte van de stroken is afhankelijk van de hoogte van de dochter. Ik knipte stroken van 10 cm.

2) Stik alle stroken aan elkaar tot je één lang eind hebt. Ik werkte de naden netjes af met een Engelse naad.

3) Dan knip je de stroken op maat. Eén van 1 meter, één van 2 meter en één van 5 meter.
Je kan ook werken met verschillende kleuren.

4) Stik de stroken met de uiteinden aan elkaar. Zo heb je drie kokers.

5) Neem een dikke elastiek of maak een tailleband met elastiek in.
Naai de kleinste strook aan de elastiek. Ik deed dat met steek 9 op mijn Brother. Dat is een zigzagsteek voor elastiek.

6) Rimpel de bovenkant van de tweede strook en verdeel de stof over de bovenste strook. Naai vast aan elkaar. Ik werkte de binnenkant af met een gewone zigzagsteek in afwachting van een eigen overlock.

7) Rimpel de derde strook en naai ze aan de tweede strook. Verdeel eerst mooi de stof over strook twee.

8) Zoom de vijf meter! om en de rok is klaar.





Ik maakte er al eens eentje volgens dit model en dan gebruikte ik zachte tule die niet uitrafelt.
Als iemand weet waar ik rode zachte tule kan vinden? Laat maar weten!

Reacties

  1. 5 meter omzomen? Pfff, maar het resultaat mag er zijn! Dat zwiert fantastisch, zeker?
    En die helium blijft een topper. Die ligt hier ook nog in de kast, voor een hemd voor de grote jongen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PRACHTIG! Met zo'n rokje voelt ieder meisje zich een heuse danseres.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zalig zwierrokje, dat wordt vast een topper!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Ik weet niet waar je woont, maar ik zag een week geleden zachte tule in "Stoffen Verkempinck" in Oostende (Zandvoorde).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alweer: mooi! en dat stofje is inderdaad heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie rok en prachtige stof :) !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! Ik heb het meestal niet zo voor strokenrokken, maar je hebt er een uitstekende stof voor gekozen en het resultaat is fantastisch. In le chien vert is er een groot aanbod tule, maar ik heb er zelf nog geen gekocht dus over de kwaliteit kan ik me niet uitspreken. De juiste kleur zul je er in elk geval vinden. Samira heeft er ook wel wat maar minder keuze, rood in elk geval wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. MOOI, die rok van jou!
    Ik heb ook eens stroken aan elkaar gezet maar mijn verhouding was niet zo ruim en ik heb er toen een jurk van gemaakt: http://kamielandodille.blogspot.com/2010/01/vakantiesouvenier.html.
    'k Was nog altijd eens van plan zo een rok te maken en nu ik die van jou zie denk ik dus weer: snel eens aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig exemplaar alweer!
    Heb je de tule al gezocht in de Strik in Ledeberg?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hen ooit zo eens een lang exemplaar gemaakt. Pff. Dat duurde eer dat af was.
    Als mijn dochter dit ziet wil ze het ook ; ).
    Enfin het is schitterend !!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. super dat rokje...
    het ziet er gemakkelijk uit.. maar durf er toch niet goed aan beginnen eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gwen, gewoon doen, hoor!
    Mariken-en-Jef: het stikken van dit rokje is eigenlijk saai, hé. Gewoon meters en meters rechtdoor :-)

    Ik heb al tule gekocht in de strik, maar ik zoek superzachte rode en dat hebben ze daar niet. Ik zoek dus winkels in Oost-Vlaanderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gij blijft hier maar rokskes uitvinden zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ooh wat een leuke!!! en dank voor de uitleg. Ik zet hem bij mij op mijn to do-lijstje!!

    p.s. wist je al dat mijn blog verhuisd is naar: http://www.bobbeez-8r1id.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. http://www.bbms.nl/stoffen/basis-stoffen/tule/bruidstule-stof-rood/ Bij Bas Bastiaanse verkopen ze zacht bruidstule in rood.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!